Jak pokonać stres
Ćwiczenia,  Psychologia,  Stres

4 praktyczne sposoby na stres bez wychodzenia z domu

Przymusowa izolacja, niepewność tego, co przyniesie następny dzień, strach o zdrowie najbliższych, negatywne wiadomości bombardujące Cię z każdej strony jeszcze intensywniej niż zwykle. To zaledwie niektóre z czynników, mogących powodować  obecnie zwiększone napięcie i uczucie niepokoju. Chciałabym więc zaproponować Ci moje sprawdzone sposoby na stres, które możesz zastosować w każdej chwili, bez wychodzenia z domu.

4 praktyczne sposoby na stres

Jeszcze niedawno pisałam o najpopularniejszych mitach na temat stresu. Ze względu na obecną sytuację, chciałabym jednak podejść do tego tematu z nieco innej strony i przedstawić Ci moje praktyczne sposoby na to, jak radzić sobie ze stresem, nie mogąc opuścić czterech ścian.

Sposób na relaks w domu

1. Relaksacja Jacobsona

Stosując trening Jacobsona, czyli relaksację progresywną, stopniowo nauczysz się dostrzegania różnicy między stanem napięcia i rozluźnienia mięśni. Zgodnie z założeniami tej metody „zaniepokojony umysł nie może istnieć w zrelaksowanym ciele”, dlatego fizyczne rozluźnienie bezpośrednio przekłada się na odczuwanie komfortu psychicznego.

Sesje polegają na wykonywaniu prostych ćwiczeń opierających się na świadomym napinaniu, a następnie rozluźnianiu kolejnych grup mięśni w towarzystwie relaksującej muzyki. Jedyne, czego potrzebujesz, aby zastosować tę technikę we własnych czterech ścianach, to odpowiednie nagranie, które bez trudu znajdziesz w internecie, oraz ciche, spokojne pomieszczenie. Trening najlepiej wykonywać w pozycji leżącej lub półsiedzącej tak, aby umożliwić maksymalne rozluźnienie mięśni pleców, brzucha, szyi rąk i nóg. Przyda się więc również mata, łóżko lub kanapa.

Ważne, abyś czuł się w czasie relaksacji bezpiecznie i komfortowo. Jeśli w domu przebywają inne osoby, zamknij drzwi. Postaraj się ograniczyć ryzyko niespodziewanego wtargnięcia i zakłócenia sesji. Takie gwałtowne wyrwanie ze stanu odprężenia może okazać się dość nieprzyjemnym doświadczeniem.

Aby dobrać nagranie, które będzie Ci najbardziej odpowiadać, warto niekiedy przetestować kilka z nich. Jeśli z jakiegoś powodu głos lektora lub muzyka w tle okaże się dla Ciebie irytująca, dużo trudniej będzie Ci skupić uwagę na sobie i własnym ciele.

Podobnie jak niemal wszystkie inne praktyki relaksacyjne, także trening Jacobsona wymaga pewnej wprawy i regularności, dlatego warto poświęcić na niego około pół godziny minimum raz w tygodniu. Gdy zwiększy się Twoja kontrola i umiejętność precyzyjnego rozluźnienia pojedynczych grup mięśni, wejście w stan relaksu stanie się łatwiejsze. Z czasem same dźwięki nagrania lub pierwsze słowa wypowiadane przez lektora zaczną prawdopodobnie kojarzyć Ci się z przyjemnym stanem odprężenia, a ćwiczenia będą przynosić coraz lepsze rezultaty.

Relaksacja Jacobsona to nadający się praktycznie dla każdego, łatwy do zastosowania, a przy tym bardzo przyjemny sposób na stres. W ramach treningu mentalnego wykorzystują go często również na przykład sportowcy. Jednak pamiętaj – aby osiągać oczekiwane rezultaty, nie wystarczy wykonywać ćwiczeń wyłącznie w sytuacji, gdy odczuwasz napięcie. Zdecydowanie lepiej potraktować je jako element swojej rutyny wpisany w wybrane dni tygodnia.

Pokonać stres przez ruch i taniec

2. Taniec, ruch, muzyka

Wpływ wysiłku fizycznego na obniżenie poziomu stresu został już wielokrotnie udowodniony w badaniach naukowych. Jednym z moich ulubionych sposobów na to, jak rozładować stres, po ciężkim dniu, szczególnie spędzonym w bezruchu, jest taniec.

Gdy z nerwów aż Cię roznosi i ciężko Ci się na czymkolwiek skupić, włącz po prostu ulubioną muzykę. Ruszaj się, tak jak czujesz. Słuchaj potrzeb swojego ciała. Uwolnij nagromadzoną w nim energię oraz napięcie i prostu trochę się zmęcz. 🙂 Nie musisz wcale od razu wykonywać konkretnych ćwiczeń.

Czasem ciężko zmotywować się do wysiłku, jednak późniejsze samopoczucie, to stan nie do przecenienia. A na relaks i wyciszenie również przyjdzie potem czas i ochota. 🙂

3. Odpoczynek i regeneracja

Posłuchaj potrzeb swojego organizmu. Jeśli dotychczas nie dysponowałeś zbyt dużą ilością czasu na sen lub przygotowywanie smacznych i zdrowych posiłków, teraz masz doskonałą okazję, aby to nadrobić. Zadbaj o siebie w sposób taki, jak lubisz i jakiego potrzebujesz. Zrób sobie odprężającą kąpiel albo zorganizuj domowe SPA. Wykorzystaj wolny czas na odpoczynek  i postaraj się wreszcie odnaleźć równowagę między relaksem a działaniem.

Zadbaj o siebie - zdrowy posiłek

4. Kontakty z ludźmi

Czasem, aby poczuć się lepiej, wystarczy uświadomić sobie, że nie jest się samym ze swoim problemem.  To, że nie możesz spotkać się z rodziną lub znajomymi twarzą w twarz, nie oznacza, że od razu musisz od razu zerwać kontakt ze światem zewnętrznym.

Nowoczesna technologia pozwala komunikować się na różne sposoby z osobami z całego świata. Możesz nie tylko rozmawiać, lecz także wspólnie, na przykład za pomocą wideorozmowy, celebrować rodzinne uroczystości. Małe codzienne gesty i pamięć o najbliższych, znaczą w tym czasie naprawdę bardzo wiele. Choć oczywiście nie zastąpią bezpośredniego kontaktu, warto okazywać je na co dzień, na tyle, na ile pozwala obecna sytuacja.

Kontakty online

Gdy stres wymyka się spod kontroli

Gdy problem zaczyna Cię przerastać, utrudniając normalne funkcjonowanie, relaksacyjna muzyka, dobra książka bądź inne popularne sposoby radzenia sobie ze stresem mogą okazać się niewystarczające. Na szczęście wielu specjalistów oferuje dziś swoje wsparcie i konsultacje w formie online, często zupełnie za darmo. Pomocy udzielają zarówno duże organizacje, jak i na przykład grupy organizowane przez studentów oraz absolwentów psychologii. Możesz zwrócić się po nią bez obaw i skrępowania, nawet jeśli na zwykle doskonale radzisz sobie z wyzwaniami dnia codziennego.

Sytuacja, w której obecnie się znajdujemy, jest bardzo trudna, a także zaskakująca. Napięcie i niepokój są więc adekwatną do niej reakcją. To zupełnie normalne, że odczuwasz negatywne emocje, takie jak złość, smutek czy frustracja, intensywniej niż zwykle. Masz prawo je wyrażać i przeżywać, ważne jednak, aby nie uniemożliwiały Ci one normalnego życia. Osoba „z zewnątrz”, nie upora się oczywiście za Ciebie z ich nadmiarem, ale być może rozmowa z nią umożliwi Ci spojrzenie na całą sytuację z nieco innej perspektywy. A to czasem znaczy więcej, niż mogłoby się wydawać.

Oczywiście, jeśli tylko czujesz taką potrzebę, ja również zapraszam Cię do kontaktu i rozmowy. 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.